Dumma mamma!

2009-07-30 @ 18:28:01
Direktlänk | Vardag by Elsa & Teodor | Kommentarer (2)
Idag funderade jag lite över en sak. Föräldrar som får till synes helt omotiverade utbrott på sina barn. Nu vet jag ju förstås inte om det kanske ligger mer bakom än det jag hör och ser. Men två exempel som jag fick bevittna idag är:
1. En pojke står och tittar på fiskarna i vattnet som simmar omkring. Han står nästan helt själv. Och så sparkar han lite på stängslet. Absolut ingen hård spark, utan mer som en liten putt. Varpå pappan på snäppet till hysteri tar tag i sonens arm och drar bort honom därifrån samtidigt som han ryter att sparka, det gör man inte! Pojken var kanske 2-3 år gammal.
2. En mamma står och byter kläder på sin dotter i 4-års åldern. Dottern säger någonting ohörbart för mina öron och då väser mamman : "Om du inte hade kissat på dig så hade vi inte behövt stå här, eller hur?! Vi har väl viktigare saker att göra! Vill du åka hem? Va! Vill du det?!"

Som sagt, jag vet ju inte, det kanske ligger mycket mer bakom. Saker jag inte hört eller sett som spelar in. Men personligen så tycker jag att de här föräldrarna överreagerar. Och tar ut sina aggressioner på sina barn i onödan.
Men jag har själv fått omotiverade vredesutbrott på min son. Det är ju så, är man trött, ledsen och känner sig ensam, nedstämd och allmänt irriterad så brukar det ju gå ut över den person som är närmast. Och det är relativt sällan den personen som är orsaken till ens humör. Men det gör det inte mer rätt för den sakens skull.

Jag försökte vara lite extra snäll och tålmodig mot Teodor idag. Det förtjänar han! Man måste vara snäll mot sina barn, annars går de sönder! Och nu ligger han här bredvid mig i soffan med nappflaskan i truten och pillar på en av sina fötter och gluttar mot AFV som visas på tv. Min älskling! Det bästa jag har!

Kommentarer
Postat av: Jessica

Jag har en egen överenskommelse med mig själv att alltid andas en extra gång och tänka innan jag ryter åt Joel, för ett tag märkte jag att tålamodet inte höll måttet och mycket gick ut över Joel. Det fick mig att må rent fysiskt illa. Hur i hela världen kan jag stå och bli irriterad och arg på min son för att han tänjer på gränserna lite, när jag i själva verket kanske är irriterad för att jag har en dålig dag, känner mig lönnfet och arg för att jag inte kommit iväg att träna, eller är oense med min sambo?? Det fick mig att försöka tänka rationellt och ligga före handling, och det funkar jättebra!

Tycker absolut det är fel sätt, det du skrev om. Och i längden hjälper det ju inte. Däremot om man sätter sig ner på huk, pratar med barnet/barnen och säger vad man tycker, vad som är fel osv, så förstår de ju faktiskt mer än vad vi tror.

Och det med flickan som hade kissat på sig var ju rent av en kränkning! Fruktansvärt!!

2009-07-30 @ 20:23:39
URL: http://joelregado.com
Postat av: Evelina

grymnt fin design! :D

kramar

2009-07-30 @ 22:23:44
URL: http://silverninas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback