Lite kort om Teodors kruppanfall...

2009-10-05 @ 13:11:08
Direktlänk | Vardag by Elsa & Teodor | Kommentarer (1)
Ett av de jobbigaste moment jag fått bevittna/utstå var i torsdags morse. Klockan fyra på morgonen hör jag två hostningar som låter mer som skall ifrån Teodors rum. Jag tänker instinktivt att han vaknat och leker hund. Han gör så ibland. Men så kommer han in i vårt rum, upp i vår säng, och jag märker att han inte kan andas ordentligt. Hostan/skallen kommer då och då och han kippar efter luft, får panik, muskelspänningar i hela kroppen (såg ut som kramper fast i vaket tillstånd). N skriker att jag måste ringa 112, att Teodor inte kan andas, jag tänker att gud i himlen låt inte min son dö! Ringer 112 i panik, de svarar direkt och jag skriker att min son på 2 år inte kan andas. Får frågan om han kan ha satt någonting i halsen. Jag har ju ingen aning, han har ju sovit, vaknade precis. Under tiden som jag pratar i telefonen lugnar tack och lov Teodor ner sig lite, han börjar kunna andas lite bättre, men när jag känner på hans rygg så vibrerar hela ryggen av ansträngningen det är för honom att ta andetagen.
Kvinnan på 112 skickar två (?) ambulansbilar hem till oss. Den andra får dock åka för när de kommer på plats så har allt lugnat ner sig. Teodor sitter upp och andas relativt normalt men skäller ibland till fortfarande.
Vi får åka in till sjukhuset men slipper akuten utan kan ta oss direkt till barnavdelningen. Får omgående träffa en läkare som bekräftar det vi redan (när allt lugnat ner sig) börjat förstå. Teodor har fått sitt första kruppanfall.

Jag lider med alla som upplevt detta med sitt/sina barn. Jag vet ju nu att han inte dör. Även om det verkar som att all luft tar slut och de inte kan andas mer så dör han inte. Men då, i stundens hetta, så var jag så rädd som jag aldrig varit förr. Vi hade ingen aning om vad vi skulle göra, och tanken på krupp slog oss inte alls där i början.

Hoppas, hoppas att vi inte behöver uppleva det så många gånger till...

Ikväll ska jag nog orka lägga upp lite bilder här på bloggen... Jobbar till halv nio, sedan är det hämtning på förskolan och nattning av antagligen trött Teddan men SEN kanske det finns tid till bilduppladdning :)

Kommentarer
Postat av: farmor

det är nog det jobbigaste som finns med krupp,och tråkigt nog är det ärftligt nicke fick det i 2 års ålder och teddans farfar hade det oxå men som tur är inte farligt puss på er

2009-10-06 @ 12:14:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback