Tjocka mamman och vilda ungen

2009-10-16 @ 13:56:17
Direktlänk | Vardag by Elsa & Teodor | Kommentarer (3)
Just nu ligger min prins och prinsens pappa och sover tillsammans i prinsens säng. Snart ska jag iväg och jobba och ungen min ska till förskolan. På tv visas förlossningskliniken, full av skräckscenarier och jag sitter här med andan i halsen...
I alla fall så tänkte jag uppdatera lite om pyret (lilla mini alien) i magen. Idag är jag i v 15 enligt mensen och v 14 enligt vul. Om jag ska gå efter vul så betyder det att jag tog ett positivt graviditetstest 9 dagar efter befruktningstillfället. Vilket är väldigt tidigt. Jag tror mer på att jag är så pass långt gången som jag först trodde, alltså i v 14+1 idag, men enligt ultraljudet är jag alltså i v 13+3. Bebisar växer så olika fort och med Teodor fick jag ändrat beräknat födelsedatum från 6 december till 10 december när jag gjorde ultraljud. Han kom ändå ut den 6 december, det var ett datum som passade honom :)
Hur som haver så betyder detta att jag är i 3:e kalendermånaden och i 4:e graviditetsmånaden. Rutin ultraljudet ska bli av den 10 november, så det är ca 3 veckor kvar. Jag tror bestämt att vi tänkt ta reda på könet denna gång också - MEN - vi tänker nog smyga lite med det inför er andra ;) Om vi kan hålla oss vill säga, N är ju en riktig babbelkvarn... ;)

Jag får sammandragningar, oftast på nätterna, och ibland kan jag känna av fosterrörelser. Inte direkt sparkar, men volter, det känns som att det bökas runt en hel del där inne.
Ibland oroar jag mig för pyrets hälsa, jag har ganska kraftiga förvärkar ibland och som en stickande smärta i magen som jag aldrig hade med Teodor. Med Teddan hade jag knappt ens en sammandragning alls. Men kroppen känner igen sig i gravidstadiet och förbereder sig på förlossningen på ett helt annat, mognare sätt än första gången. Nu vet jag vad som ska komma. Smärtan man får vid en förlossning är ingenting som man kan föreställa sig innan man genomgått det. Men jag vet att man överlever, att det är underbart, att man får ut sitt barn! Jag bara längtar efter den stunden då värkarna ska komma över mig igen!

Eftersom förlossningen med Teddan gick så himla fort, så kommer jag få inskrivet i mitt förlossningsbrev att jag helst inte ska lämna förlossningen (om jag inte själv vill då) om jag är öppen en cm. Eftersom jag fick första värken med Teodor kl 23 och kom in till förlossningen kl 01, och 01:55 är han född, så kan jag "räkna med" en snabb förlossning även nästa gång. Även fast det såklart kan gå åt andra hållet också, utdraget och jävligt :) Jag är förberedd på allt!

Nu tänkte jag bjuda på en bild också, stor som ett hus hihi


Kommentarer
Postat av: Marie

Gud vad fint du skriver Elsa. Blir så imponerad när jag läser dina inlägg. Dom är så himla fina! Duktiga du.

2009-10-16 @ 20:36:58
URL: http://marieeriksson.blogg.se/
Postat av: farmor

ni behöver inte kolla kön det ser jag ha ha

puss på er

2009-10-19 @ 09:07:27
Postat av: Anonym

ni behöver inte kolla kön det ser jag ha ha

puss på er

2009-10-19 @ 09:08:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback