Fint

2010-04-27 @ 11:25:23
Direktlänk | Livet enligt oss | Kommentarer (1)
Det är fint väder ute idag också. Storplutten är på dagis och N är och räknar på jobb. Jag och Ville vomp lyssnar på musik och slappar. Ska kanske ta mig ut på en prommis snart men jag är trots vädret inte så överdrivet inspirerad...

Jag jämförde lite mellan Vilgot och Teodor vikt och längdmässigt i samma ålder, och då fick jag lite mer perspektiv på att Vilgot verkligen är en lillplutt. Teodor var inte så överdrivet stor han heller, men Viggan är verkligen liten, i mina ögon. Här kommer en liten jämförelse:

Viktjämförelse mellan Teodor & Vilgot


Teodor
Vid födelsen: 3196 gram, 49 cm lång, huvud: 34 cm
Vid 4 veckors ålder: 3946 gram, 52,7 cm lång, huvud: 36,7 cm

Vilgot
Vid födelsen: 3042 gram, 49 cm lång, huvud: 34 cm
Vid 4 veckors ålder: 3628 gram, 51,6 cm lång, huvud: 35,2 cm

Teodors ökning: 750 gram, 3,7 cm, 2,7 cm huvud
Vilgots ökning:   586 gram, 2,6 cm, 1,2 cm huvud

Jag tänkte att jag skulle göra en sån här liten jämförelse mellan ungarna varje gång Vilgot blir en månad äldre. Så får jag se om det påverkar att Vilgot är född i vecka 37+2 och Teodor i vecka 39+2... Sen får man ha i åtanke att Vilgot spenderat nästan all sin tid efter förlossningen sjuk, det påverkar nog en del.

Natten var förresten ganska ok! 3 amningar, Vilgot somnade omkring 21 och vaknade omkring 06. Teodor somnade 19:30 och vaknade 06 han med. Han hostade ingenting inatt (Teodor alltså, jag glömmer att han också är förkyld) och sov i sin egen säng hela natten. Vilgot sov i sin egen säng fram till 05 ungefär.

Teodor var så söt igår; Vilgot låg i babysittern och var ledsen/upprörd. Då springer Teodor snabbt som attan iväg och hämtar Vilgots napp, som han sedan försiktigt stoppar in i hans mun. Sedan sitter han på huk och stryker med sitt pekfinger över Vilgots panna och säger "shyyy, shyyy". Inte för att det direkt hjälpte, men tanken var mer än god. Han månar verkligen om sin lillebrors bästa. Han vill ge honom pussar och kramar dagligen, påpekar alltid när han tror att Vilgot är hungrig att det är dags för tuttismaten. Följer med när det är blöjbytardax och pratar med lillebror då och då, på deras "egna" språk. Vilgot svarar med knorranden så de har en liten konversation going on. Säkert snackar de skit om mamma och pappa... ;)


Kommentarer
Postat av: mormor

Fint du skriver som vanligt!

2010-04-27 @ 12:51:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback