Dilemma!

2010-08-13 @ 20:58:03
Direktlänk | Livet enligt oss | Kommentarer (3)
En dag då Teodor sover middag ser ut såhär: (när han har sovit middag dagen innan då också förstås)

Teodor blir väckt av Vilgot som är den som vaknar först, någonstans mellan 06:00 och 07:00. Ibland lite tidigare än sex, ibland lite senare än sju, men det hör till ovanligheterna.

Sedan är han grinig hela morgonen fram tills att det är dags att sova middag. Då tar det ca 2 timmar för honom att komma till ro och somna. Sedan sover han två timmar.

Sen är han pigg och glad hela eftermiddagen och har extremt mycket energi. Vilket gör att han inte vill sova på kvällen. Så då somnar han någon gång mellan 22:00 och 23:00 (vilket är på tok för sent eftersom JAG somnar senast 22:00...)

Och ja, sedan blir han alltså väckt av lillebror mellan 6 och 7 och är grinig hela förmiddagen och so on and so on...

En dag då Teodor inte sover middag ser ut såhär:

Teodor blir väckt av Vilgot mellan 06:00 och 07:00 och är på ett strålande humör. Han är pigg och glad och nöjer sig med det mesta.

Vi kan äta en lite senare lunch och vi slipper de två timmar det skulle ta att natta + de två timmar han sover så vi kan hitta på fler saker under dagen om vi vill och har inga tider att passa.

Sedan kommer eftermiddagen och Teodor blir jättetrött. Han blir kinkig men mest bara seg. Han kan sitta i en timme och bara glo. Blir långsam i sitt sätt. Sedan blir han övertrött och då "orkar" han vad som helst och skrattar hysteriskt typ hela tiden.

Sedan somnar han, ganska snabbt, mellan 18:30 och 19:30.

Jag får två timmar för mig själv på kvällen då båda ungarna sover.


Så. Vilket sätt ska vi köra på egentligen? Nu har vi kört på utan middagsvila men han blir ju så trött på eftermiddagen; vilan behövs. Jag har försökt med en "vilopaus" ala sagostund i sängen men han är ju ett sådant barn som inte riktigt klarar av att vara stilla så vilan blir då ingen vila, utan snarare en transportsträcka mot bokens slut.... Musik funkar inte heller för då dansar han! Även om det är lugn musik... Han har taktkänsla, ungen ;)
Vilgot sover två gånger på dagen; en timme efter att han vaknat i två timmar och en gång mitt på dagen i en timme. Och sedan sover han 12 timmar. Mina barn är morgonbarn och har alltid varit - jag har aldrig varit med om att någon av dem någonsin har sovit längre än till max nio på morgonen. Så att reglera Vilgots insomning för att därmed reglera hans uppvakning - och därmed väckning - av Teodor tror jag inte på.
Det känns rätt att skippa vilan ändå, det går ju åt fyra timmar bara på en vila annars. Då är det bara 8 timmar kvar på dagen. Varav frukost, lunch och middag ska räknas in och beräknas ta sammanlagt 3 timmar om man räknar med tillagningstiden. Så fem osammanhängande timmar kvar att hitta på saker eller bara umgås på. Inte så mycket tid.
En massa svammel från min sida men jag vet verkligen inte hur jag ska tampas med detta - han är ju mitt emellan liten och stor; inte någon bebis längre men inte riktigt en stor kille heller...

Just nu så sitter jag och dricker vaniljte och njuter av tystnaden. Hearligt!




Kommentarer
Postat av: Jeanette Eriksson

Hej Elsa :)



Min Max på 3år är ganska lik Teddan låter det som :) Jag kör en em vila/sova i soffan vid 13.30-14.30 förutsatt att vi är hemma då. Är vi ute och bilar så somnar han automatiskt i bilen, är vi ute ute..ja då är han inte trött och skulle han vara det så får han snutte med nappe i vagnen och vilar lite. Det funkar för oss :)



Går han på dagis nånting?

2010-08-13 @ 21:51:06
URL: http://mammajeanette.blogg.se/
Postat av: gullis

undrar om tiden blir detsamma om man har fler barn typ 5 nej förmodligen inte det krävs nog lite mer planering framför allt på helgerna tror jag, ni/du är så duktiga med era små barn lycka till

2010-08-14 @ 07:03:50
Postat av: BGL

vad hemskt det var att läsa om vilgot hoppas du har fått sovit ut nu, var rädda om er ha en skön helg

2010-08-14 @ 07:14:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback