Jaha, då kör vi då?

2010-08-21 @ 13:38:13
Direktlänk | Livet enligt oss | Kommentarer (0)
Ja. Då var vi igång. Potatis och palsternacks-puré? CHECK.
Ja, han är ju faktiskt 5 månader om en vecka lite drygt. Så nu bestämde jag mig egenhändigt att vi börjar med smakisar. Han har ju smakat potatis förr. Lite mer än en vecka sedan. Men jag kände mig inte redo och Vilgot verkade inte riktigt redo. Jag lyssnar på Vilgot först och främst men samtidigt så MÅSTE han ju förr eller senare äta tugg-mat och inte bara tutte. Dock vill jag påpepa att det bara är smakisar än så länge. 1-2 teskedar mat. Inte mer än så. Potatis och palsternacka med mjölk och margarin och lite krydda i 3-4 dagar nu, sedan blir det morotspuré i några dagar och sedan majs (där kommer jag köpa purén i burk även om det går emot. Jag kan inte mosa majs). Sen blir det olika sorters frukter i ett par veckor och sedan är han över 6 månader så då börjar jag med ett mål mat om dagen. Antagligen lunch. Sedan ett mål mat om dagen i två månader och när han är omkring 8 månader får han två mål mat och då kommer jag också börja trappa ner på amningen. Sedan får det gradvis bli mer och mer mat och mindre amning men jag hoppas att jag kan behålla amningen som ett substitut och som mysstund i åtminstone ett år. Mest för Vilgots skull (med Teodor hade jag bara ett barn = han fick en massa närhet hos mig med eller utan amning), för att vi ska vara nära varandra och för att han inte ska behöva bli stor så fort och för att jag tänkt låta bli välling denna gång. För att Teodor inte har någonting emot att jag ammar lillebror, för att jag inte orkar rätta mig efter andras åsikter, för att jag VILL amma honom och VILL ha den närheten med honom. Och nu har jag ju möjligheten; förutom den sabbade tutten så funkar ju faktiskt amningen klockrent denna gång precis som förra gången.
Nog svammel om detta...

Teodor sover middag idag, han somnade på ca 3 minuter så det behövdes verkligen... Vilgot däremot vill inte sova alls. Han sov mellan 8 och 10 imorse och sen dess har han varit vaken. Vi tog en tur i den himmelska bärsjalen fram och tillbaka till ICA men han var idogt vaken och alert. Han kanske har slutat sova helt enkelt? (Peppar peppar ta i trä)
Apropå bärsjal så provade jag att bära Teodor i den! Han var lite förskräckt och frågade om det verkligen var så att han skulle bli buren - det var ju Vilgots? Jag intygade att det gick med Teodor också och det gjorde det ju. Jag hoppade omkring lite med honom men sedan tröttnade han och ville gå ner. Bebissjalar var ingenting för honom minsann.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback