Sortering och städning

2010-08-29 @ 19:48:02
Direktlänk | Livet enligt oss | Kommentarer (0)
Jag har just sorterat/städat ur skafferiet.
Det är helt sjukt vad mycket torrvaror som kan bli liggandes och gå ut ur datum. Det var inte ens länge sedan jag städade ut senast men ändå är det mycket som måste kastas. Jag hittade även fyra (F Y R A!!!) paket med vetemjöl. Vad är meningen? Är jag shoppoholic på vetemjöl eller vad? Dags att hålla bättre koll, har jag bestämt, så listskrivare som jag är så kommer jag härmed ha en lista på insidan av skafferidörren. En inventarielista. I alfabetsordning. Så att jag slipper köpa hem saker jag redan har och därmed slipper utgångna varor och dubletter. Så onödigt slöseri med pengar och tid.
Jag skulle även behöva köpa burkar (ex. pasta bukar, ris burkar osv), för att hålla varorna fräscha längre, plus göra det lättare att se hur mycket som finns kvar av vardera. Det duger inte att ta upp ett paket ris och skaka och försöka luska ut om jag behöver mer eller inte. Det duger inte heller att ha pasta (som det pastafreak jag är) liggandes i varje hörn i skafferiet. Nej, en ändring behövs!
Kylskåpet och frysen är inte lika illa däran; då kylskåpet mestadels befolkas av dagligvaror såsom mjölk, smör, ost, youghurt, frukt, grönsaker, grädde och frysen i sin tur innehåller nästan bara frysta grönsaker: broccoli, spenat, blomkål, ärtor, persilja... Fast nog skulle jag må bra av att frysa in lite mer och slippa spontanshoppa mat.

För övrigt ligger det en liten gossebebis i sin säng och kinkar och stånkar och stönar. Magont och övertrött och livet är skit enligt honom. Stackars liten plutt. Han har nyss fått tutte och lite gos och är väl lite lugnare nu men jag siktar in mig på ännu en låååång natt (natten som var innehöll uppvak varannan timme, hurra!)...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback