Introverta barn

2010-05-12 @ 19:17:10
Direktlänk | Livet enligt oss | Kommentarer (2)
Vilgot vill fortfarande inte ge ifrån sig något leende. Och nu när jag tänker närmare på saken, så ville inte Teodor det heller. Och vill fortfarande inte. Visst, Teodor ler och skrattar när någonting är roligt. Men han är inte en sådan som skänker bort leenden till höger och vänster. Det tog lång tid innan han skrattade för första gången, och jag minns att jag bekymrades över det. Han är en drömmare, han försvinner ofta in i sig själv och sin egen värld, blicken fastnar i någonting fjärran och ofta kan han sitta tyst och inte märka när någon kommer in i rummet.
Det kanske är så att jag har barn som är sparsamma med sina leenden, som istället är tänkare och ger ifrån sig leenden först när det känns rätt. Och är det så, så är det fel av mig att försöka skynda på processen. För då kommer Vilgot att le när han är redo. Likaså skratta.
Han ser på mig, studerar mig, eftertänksamt, men han är inte redo att le emot mig än.
Jag tror det är vanligare än vad man tror med introverta barn, barn som försvinner in i sig själva och inte är i behov av omgivningen. Missförstå mig inte - Teodor kräver uppmärksamhet om omsorg precis som alla andra barn, han är krävande och närhetstörstande. Men han försvinner, klarar sig själv. Funderar och tänker igenom i ensamhet innan han provar på något nytt.
Fortsättning följer, Vilgot vaknade och vill amma...



Kommentarer
Postat av: Pia

Max var nog 2 månader när han log medvetet (svarsleende) första gången och det försvann lika snabbt som det kom. Sen dröjde det nog ett par veckor till innan nästa leende kom, och det dröjde bra länge innan han log dagligen. Tror det är lite tidigt att vänta sig ett leende, iaf om jag jämför med hur mina kompisars bebisar har varit :)

Det kommer när du minst anar det och då har det varit värt å vänta på :o)

2010-05-12 @ 23:37:40
URL: http://max.vetterberg.com
Postat av: mormor

Jag tror att du ska vara nöjd med att pojkarna tar det lugnt med att dela med sig av leenden, låt dem finna sig själva, hur enkelt kan det vara att komma till världen o möta en massa konstiga varelser... Kram

2010-05-13 @ 07:53:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback