Millimeterrättvisa

2010-11-13 @ 19:27:12
Direktlänk | Livet enligt oss | Kommentarer (4)
Jag är inte så mycket för det där med millimeterrättvisa. Att livet är som det är kan jag acceptera. Jag är inte den som sitter och tycker synd om mig själv på min fritid även om jag för tillfället skulle vilja banka huvudet i väggen bara för att få sova lite... Men, jag tycker att jag borde få ett break snart? Att det borde få flyta lite för mig. Jag kan sitta och intala mig själv att det finns miljontals människor ute i världen som svälter, utnyttjas, misshandlas, mördas... Men det hjälper ju inte nämnvärt. Jag tycker ändå att livet är orättvist för MIG! Jag älskar mina barn, till månen och tillbaka och hundra vändor till, men jag är utsliten, slutkörd, kastad i backen. Detta år har det varit smäll på smäll på smäll. Aldrig en chans att få andas och hitta mig själv i allt kaos. Alltid någon som konstant vill ha uppmärksamhet. Att vara småbarnsförälder ensam på heltid är ingen barnlek. Och samtidigt så vill jag inte beklaga mig - det här VAR och ÄR mitt val. Mina barn är helt ovärderliga och utan dom skulle tiden bara stanna och jorden skulle aldrig börja snurra igen. Jag är tacksam för att de finns. Men när ska jag hinna känna den där tacksamheten? Den överröstas ju av barnskrik, blöjbyten, tandborstningar, matningar, sjukdomar och åter sjukdomar, trotsåldrar och så allt det där vuxenstuffet - förhållande och ekonomi och sånt - som tar ut sin rätt (minst sagt).
Men jag vill inte bli kvitt vardagen, jag gillar vardagen. Gillar alla småglimtar som gör att man smilar så kinderna nästan spricker och gillar surläppar och pruttljud och äckelminer vid maten. Gillar allt det där. Men jag vill att det ska flyta på lite med allt annat, så att jag har en chans att verkligen njuta av den där vardagen som jag lever i nu. Så att jag kan njuta av mina barn under min föräldraledighet. Men ingenting går så värst bra just nu. Det är som upprepade käftsmällar dygnet runt och ja, jag är golvad för länge sen.
Allt jag begär är lite medvind. Lite tur i oturen ibland om man så vill. Inte BARA en massa otur hela tiden. Min hjärna överhettas dagligen av oro för mina barn, mest Vilgot, för alltid är det nåt med den älskade lilla människan. Att jag knappt fått sova på över fyra månader gör väl sitt till. Ett inställt bröllop gör nog sitt till det också. Och känslan av utsatthet; att inte ha något skyddsnät nära inpå. Tanken: Tänk om något händer nu? Tänk om jag eller något av barnen skadas? Tänk om jag inte kan larma om någonting händer?
Nu ber jag om, inte millimeterrättvisa, men någon jäkla rättvisa.
Jag skulle vilja börja med mina första önskningar: Ingen svält i världen och ett radhus till mig.

Sådärja, nu fick jag ur mig lite i alla fall. Tack och bock.

Kommentarer
Postat av: Marie

Många gånger tänker jag på dig Elsa, vilken super woman morsa du är. Jag beundrar dig så galet mycket och det du gör för barnen är makalöst. Att du orkar med hela dagarna är för mig en gåta! Många gånger har man tänkt tanken på att kidnappa kidsen och skicka iväg dig en helg, och bara få vara Elsa. Du är en sån oerhört klok människa, och barnen kan inte ha en bättre mamma än dig. Du är verkligen bäst. Jag önskar vi kunde göra något för dig. Vi kanske kan komma ner till helgen, över dagen och sen ta med oss Teddan hem, och låta han sova hos oss över helgen. Om du vill förstås. Benjamin och Teodor går ju så bra ihop så det är nog inge problem. Det skulle vara jätte roligt. Om du inte har något annat planerat?

Man vill ju så gärna hjälpa dig, på något vis. Visa att vi finns här för dig!

2010-11-13 @ 22:52:35
URL: http://marieeriksson.blogg.se/
Postat av: mormor

Jag håller med Marie, kruxet är bara att den söta människan är så förbannat envis o vill kunna själv, ett syndrom som hänger med sen tidig barndom, kan jag lova. Tänk att få tjata sig till att få köpa en tvättmaskin till en ensamstående tvåbarnsmamma...

Men älskar henne o monstret o ålen, DET GÖR JAG, hur mycket som helst!!!!!!!!!!!!!

2010-11-14 @ 10:35:35
Postat av: Pia

Du vet att vi bara är ett telefonsamtal bort om det är nåt - vad som helst!!! Och jag tycker också att det är din tur att få sova och bara vara och landa i allt, förstår att du behöver det. Är så grymt imponerad av dig men det vet du redan ;)

Vi ska på öppna imorn igen om du känner för å haka på !

Kramar

2010-11-14 @ 11:35:56
URL: http://max.vetterberg.com
Postat av: Ammie

Vännen...jag kan bara hålla med ovanstående, du är en riktig superkvinna och jag förstår inte heller hur du orkar. Jag önskar att du kunde få all medvind i världen, att du fick sova och att du får ditt radhus. För du om någon är så värd det. Det är bara att hojta om du behöver något, vill ha hjälp med något det ska du veta. Massa kramar!

2010-11-14 @ 14:35:09
URL: http://skrutten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback